Z rubriky radíme: DÝNĚ

Podzim je obdobím dýní. A právě v tomto období na ně narazíte téměř na každém kroku, tak proč je nezařadit i do podzimního jídelníčku. Dýně je totiž ohromně zdravá!

Proč ji jíst?

Dýně mají vysoký obsah vody, spoustu vlákniny a jsou skvělé při hubnutí, protože obsahují méně než 20 kcal na 100 g! Kromě toho jsou dýně významným zdrojem vitaminu A (hrnek uvařené dýně nám pokryje více než 200 % jeho doporučeného denního příjmu). Vitamín A zlepšuje zrak, zejména za špatného osvětlení, brání vzniku rakoviny a prospívá zdraví kůže. Navíc k tomu přidejte vitamin C, D a E, vápník, hořčík, železo i proteiny a máte úplný vitamínový koktejl.

Druhy dýní

Dýní existuje velké množství odrůd, které se liší nejen barvou a velikostí, ale i způsobem kuchyňského zpracování.  Nejčastěji se na pultech obchodů setkáte s dýní Hokkaido a muškátovou dýní. Oba tyto typy jsou v kuchyni velmi univerzální, mají jemně nasládlou, oříškovou chuť a hodí se pro přípravu polévek a sladkých i slaných receptů. Dýně Hokkaido se navíc nemusí loupat, protože slupka při tepelné úpravě krásně změkne.

Měně častěji se potkáte s podlouhlou špagetovou dýní, která ale určitě stojí za vyzkoušení. Jméno dostala podle špagetových vláken, na která se dužina po tepelné úpravě rozpadne. Stačí ji rozpůlenou upéct v troubě položenou řezem dolů, a pak použít jako přílohu k omáčkám nebo do polévky místo nudlí. Vlákna z upečené dýně snadno vytaháte vidličkou.

Výborná je rovněž máslová dýně, která tvarem připomíná hrušku a její dužina má v porovnání s ostatními dýněmi nejen výraznější barvu, ale asi i nejvýraznější chuť. Tato dýně je vhodná do polévek, jako příloha k drůbeži, zvláště ke kuřecímu masu, do těstovinových i míchaných zeleninových salátů, vynikající je grilovaná nebo pečená. Také z ní můžeme připravovat sladké dezerty, kompotovat nebo vařit z ní marmeládu.

Jak nakupovat a skladovat?

Při nákupu vybírejte pouze takové dýně, jejichž slupka není žádným způsobem poškozená. Zralou dýní snadno určíte podle zaschlé stopky. Celou dýni skladujte na chladném suchém místě, ideálně okolo 15 °C. Nakrojenou dýni zabalte do potravinářské fólie a umístěte ji do chladničky, kde vydrží asi jeden týden. Naporcovanou dýni můžete také zamrazit.

Jak ji připravit?

Ačkoliv se druhy dýní liší tvarem, velikostí, barvou i chutí, tak jejich příprava je až na výjimky vždy stejná. Dýni zbavte zaschlé stopky a pak ji opatrně rozpulte. Dýni pak zbavte vláknitého středu se semínky. Nejlépe to jde velkou lžící, kterou střed snadnou vydloubnete. Poté ji oloupejte (výjimkou je dýně Hokkaido).

Vydlabaná semínka nikdy nevyhazujte, protože jsou plná vitaminů a minerálů. Semínka oberte od střapatých vláken, opláchněte je a nechte je oschnout. Pak je postačí upražit na trošce oleje na pánvi, osolit, případně i okořenit.